Stilte
26 augustus 2022

Insjallah

gedachten bij de week door ds. Wim Vermeulen

Ik weet nog dat er een tijd was, waarin je als kerkganger in de Jacobikerk je fiets in de achterkerk mocht parkeren. Op de plaats waar we nu vaak koffiedrinken en waar inmiddels werkplekken zijn en opbergruimte is gecreëerd, kon je ooit je stalen ros bovenop de plavuizen en grafzerken parkeren en wist je in ieder geval dat het veilig stond.

Inmiddels hebben we daar sinds enige tijd een andere garantie voor, nota bene geleverd door de gemeente Utrecht in de vorm van een heuse pop-up-fietsenstalling. Afgelopen zondag maakte ik er twee keer gebruik van. Na de middagdienst wenste ik de bewaker die een bord nasi leeg lepelde ‘eet smakelijk’ en groette ik met ‘tot volgende week!’, waarop hij antwoordde met ‘Insjallah’.

Even was ik wat verbaasd, want dat had ik niet verwacht. Direct daarna merkte ik dat het horen van het islamitische Deo Volente zorgde voor een gevoel van herkenning en verbondenheid. Dat onze fietsen worden bewaakt door iemand die niet gelooft dat de wereld van toeval en betekenisloosheid aan elkaar hangt, deed me goed. Over fietsen waken is zijn taak, het waken over de wereld, zo gelooft hij, kunnen we gerust aan een ander overlaten.

De uitdrukking ‘Insjallah’ hoorde ik voor het eerst bewust in de film ‘Des hommes et des dieux’, over de lotgevallen van een kleine christelijke kloostergemeenschap ten tijde van de Algerijnse burgeroorlog in de jaren negentig. In de bewuste scene maakt het dorpshoofd zich zorgen over de toenemende etnische spanningen. Hij sluit zijn betoog af met ‘Insjallah’, waarop pater Christian, de abt van het klooster, bevestigend antwoordt met hetzelfde woord: ‘Insjallah’. Weliswaar hebben ze beiden een ander beeld van God, maar dat God iemand is zonder wiens wil geen haar van je hoofd valt (Matth. 10:29-31), is een overtuiging die ze allebei delen.

Die overtuiging delen wij dus ook met de bewaker van onze fietsen. Goed om te weten. Wie weet is het een goede basis om nog eens een keer een uitgebreider gesprekje met hem aan te knopen.