Insjallah
Bidden om mensen die belijdenis willen doen
1 september 2022

New Wine zomerconferentie

Deze zomerperiode kwam een aantal gemeenteleden elkaar verwacht of onverwacht tegen bij de zomerconferentie van New Wine. Het lijkt hen leuk om daar volgend jaar nog meer gemeenteleden te ontmoeten, daarom delen ze graag iets van hun ervaring.

Voor ons, Jurjan en Simone Aman, was het de eerste ervaring met New Wine. Wij hadden er bekenden, onder andere uit de Jacobi, wel eens over horen praten, en deze zomer paste het mooi in onze vakantieweken. Ieder jaar wordt New Wine in de laatste week van juli gehouden. We wilden het wel eens proberen.

We hadden er al twee weken in het buitenland opzitten, toen we arriveerden op het kampeerterrein in Liemde (Brabant). Omdat er net een viering was, konden we rustig over het grote terrein rijden. Zo’n 3000 mensen hadden zich ingeschreven om de hele week bij de conferentie te zijn. Via vrienden hadden we een plaatsje gereserveerd op een veld met mensen uit Den Haag. Op weg daar naartoe, passeerden we veel Utrechtse vlaggen; er was ook een grote groep uit de Nieuwe Kerk aanwezig.

Iedere dag is er een aantal vaste programmaonderdelen. Het hoofdthema was dit jaar ‘United’. De dag start met een viering om 9 uur, met gelijktijdig een eigen programma voor kinderen, tieners en jong-volwassenen (-25 jaar). Sprekers van over de hele wereld kwamen langs, en we hoorden hoe God zijn koninkrijk bouwt in Libanon, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en het Verre Oosten. Daarna kun je verschillende keuzeprogramma’s volgen, gerelateerd aan het hoofdthema. Dit jaar waren dat bijvoorbeeld bijeenkomsten over de vervolgde kerk, geloofsopvoeding, meningsverschillen in de gemeente of ontspannende workshops met theater en muziek. Om 19 uur is er dan weer een viering en eigen programma’s voor de verschillende leeftijden. Uiteraard ben je helemaal vrij waar je wel en niet aan meedoet.

Misschien nog meer dan verwacht hebben wij een hele mooie week gehad. New Wine heeft als visie mensen ‘aan te moedigen, te inspireren en toe te rusten om in de kracht van de Geest te getuigen van de komst van Gods Koninkrijk’. Het is fijn om een week van het jaar te kunnen focussen op Gods werk. En dat met mensen vanuit allerlei kerken, met verschillende vormen, waarbij uiteraard het ene meer aanspreekt dan het andere. Daarnaast vonden wij het een hele leuke ervaring om onderdeel uit te maken van een veldje. Zo laat je voor het goede doel je afwas doen, en realiseer je achteraf dat ze een volle fles afwasmiddel hebben nodig gehad… Ook maakt samen kamperen het makkelijk om met elkaar te delen wat je aangesproken heeft, of juist helemaal niet. Ook de verschillende leeftijden door elkaar heen, gaf een mooie dynamiek. Het lijkt ons heel leuk om volgend jaar een eigen veldje te hebben met de Jacobikerk!

Ik, Riana van Steensel (15 jaar),was dit jaar ook voor het eerst bij New Wine. Een vriendin van school vroeg of ik met haar mee wilde en het leek me wel leuk dit eens mee te maken. Ook leuk dat we gingen kamperen en haar vader maakte allerlei lekkere dingen voor ons klaar. (Je moet wel oordoppen meenemen, want als er iemand naast je ligt die snurkt, heb je wel een probleem. De tenten staan heel dicht op elkaar.) Op school had ik van veel klasgenoten ook al over New Wine gehoord; best veel schoolgenoten gingen er ook heen. Maar met ons gezin zijn we er nog nooit geweest. Ik schreef me in voor een weekend: ik arriveerde op zaterdag en dinsdagochtend ben ik weer vertrokken. Voor de tieners was er een eigen programma. Iedere ochtend en avond was er een dienst waar alle tieners bij elkaar kwamen en deze diensten vond ik heel mooi en inspirerend. De sprekers, die zelf ook nog jong waren, vertelden over hoe ze met God leven. Omdat ze zelf ook nog jong waren, vond ik dat indrukwekkend om te horen; ze waren vaak erg persoonlijk. We hebben ook veel gezongen en er werd voor ons gebeden. Overdag kon je allerlei workshops volgen. Over hoe je kan leren bidden, bijvoorbeeld. Maar toen het een hele warme dag was, zijn wij gaan zwemmen. Daar is dus ook ruimte voor. Ik zou volgend jaar wel weer willen