Met nieuwe ogen naar mensen kijken
Tafeldekken
9 februari 2024

ViaVeertig – Onrustig is ons hart

Vierentwintig uur, een afgebakende plek in de grote ruimte van de kerk. Een tafel, een stoel en een bed. Je leven even stilgezet, tot rust gebracht. Je laat je dagelijkse activiteiten voor even achter je, buiten de hoge muren van het gebouw. En tegelijk neem je je hele leven mee: je zorgen en je wensen, je dromen en alles wat je bezig houdt. Een onrustig hart misschien wel, zoekend naar vrede.

In de Veertigdagentijd, de tijd van voorbereiding op Pasen, is de Andreaskapel met bijbehorende Middeleeuwse bidcel ingericht om er een etmaal te verblijven. Voor wie kind aan huis is in de Jacobikerk en voor wie nooit een kerk binnenstapt, voor rustzoekers en avonturiers, kortom: ook voor jou. Misschien wil je ergens actief mee aan de slag, heb je een plan gemaakt voor je verblijf. Misschien laat je de tijd en de ruimte gewoon op je afkomen. Het is aan jou.

De geluiden van de stad dringen door naar binnen en de anderen in het gebouw komen voorbij. Je kunt meedoen, even de stad in of in gesprek met een ander. Of je blijft op je plek, alleen met jezelf. Doe waartoe jij je aangespoord voelt, ga in op wat jou roept – of weersta het bewust. Luister eens naar de onrust in jezelf of zoek juist de rust van even helemaal niets.

Het is een sobere plek. Er staat een veldbed, een tafel met een stoel. Een toilet, een koffieautomaat en een keuken staan tot je beschikking. En tegelijk is er de rijkdom van de kerk, de eeuwen die je voorgingen, het leven dat ook daar doorgaat. Proef er eens vierentwintig uur – of een deel daarvan – aan, je bent van harte welkom!

Doe je mee? Teken in voor jouw etmaal. Heb je vragen of opmerkingen, mail dan gerust naar .

Schrijf je hier in.

Schrijf in voor jouw etmaal