Geloven = vertrouwen
14 september 2023

Wie brengt mij Thuis?

Gedachten bij de week door ds. Wim Vermeulen

‘We leven in tijden van crises. (…) Waar gaat het werkelijk om als je dieper doorvraagt bij al deze crises? Gaan zij niet ten diepste om aloude spirituele vraagstukken? (…) Vragen als: Wie ben ik? Wie zijn wij? Wat is ons verhaal dat ons met elkaar verbindt? Word ik gezien? Is er iets groter dan ik? Wie brengt mij thuis?’ Zomaar een paar zinnen van de achterflap van het boekje Wie brengt mij Thuis?, geschreven door Jan Willem Kirpestein – predikant, coach in het bedrijfsleven en actief in de Domkerk. In het boekje analyseert Jan Willem het crisisgevoel van onze tijd aan de hand van het begrippenpaar Liefde & Macht. Hij stelt dat in de loop van de laatste eeuwen Liefde steeds meer is losgeraakt van haar (transcendente) Bron, en dat Macht daarmee een steeds problematischer woord geworden is. Terwijl – uitdagende stelling! – in zijn ogen liefde en macht niet los van elkaar te zien zijn. Als ik iemand liefheb, lever ik mij in meer of mindere mate ook aan die persoon uit. Anders gezegd: ik breng mijzelf in zijn/haar macht! Maar brengt die macht mij ook Thuis? Als dat niet gebeurt ontstaat er kortsluiting, en verliezen in het spoor van de liefde ook vertrouwen en hoop hun betekenis. Ziedaar, aldus Jan Willem, de ingrediënten voor de perfect storm. Het boekje geeft veel te denken. Op vrijdagmiddag 15 september wordt het gepresenteerd in de Domkerk, tijdens een symposium waar ik één van degenen ben die erop mag reageren. Als je geïnteresseerd bent, schuif dan aan. Onder leiding van Marieke van Willigen gaat de auteur graag met de aanwezigen en het forum in gesprek. Het belooft een mooie middag te worden, die om 15.30 begint en tot 18.30 duurt. Opgeven kan bij de auteur van het boek: .