LHBT
Pavlov, corona en veranderende gewoontes
17 december 2022

Groot en klein

In de digitale nieuwsbrief van 17 december is per abuis doorverwezen naar onderstaande Gedachten bij de week van vorige week. De nieuwe ‘Gedachten bij de week: ‘Pavlov, corona en veranderende gewoontes’ vind je hier.

Gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

Ik vind het een feest om af en toe door een modelbouwwinkel te lopen. De huisjes, treinen en miniatuurfiguren prikkelen meteen de fantasie. Op de Minrebroederstraat in de binnenstad heb je er maar liefst twee. Aan beide kanten van de straat is er één, de etalages gemoedelijk naar elkaar gekeerd. Ik kwam erachter toen wij in de afgelopen tijd bezig waren met het voorbereiden van “het kleinste kerstfeest van Utrecht”. De kleinste stal, minuscule herders en wijzen van een paar centimeter… In de week voorafgaand aan het kerstfeest is de kerk op maandag, dinsdag en woensdag geopend van 14:00-16:30 uur. Dan kun je in het gebouw op zoek gaan naar zeven mini-winterscenes. Gemaakt met van die hele kleine poppetjes uit de wondere wereld van de modelbouw.

Het idee is geïnspireerd op het werk van de kunstenaar Slinkachu en de Leeuwardense fotograaf Michel Tilma. In de binnenstad van Leeuwarden kun je de figuurtjes op de gekste plekken vinden. In de Jacobikerk straks dus ook – een mooie gelegenheid om het kerstfeest eens vanuit een heel nieuw perspectief te beleven. Je moet er wél voor op zoek. En je moet er óók een aantal keer voor op de knieën. Dat past natuurlijk heel goed bij de boodschap van het kerstevangelie. Ook de herders en de wijzen gingen op zoek op onverwachte en ongewone plaatsen. En ook zij knielden uiteindelijk neer bij de kribbe.

Afgelopen zondag lazen en zongen we de Lofzang van Maria in de kerk. Magnificat: maak groot de Heer. Maria denkt niet zo groot van zichzelf. Als jonge vrouw in die tijd stond ze voortdurend aan de verkeerde kant. Maar ze heeft een bijzondere boodschap van de engel gekregen. En als ze die boodschap overdenkt – en er allerlei oude beloften uit de Bijbel naast legt – dan lijkt het alsof er ineens een heel nieuw perspectief opengaat. Zou het kunnen? Dat dit Kind inderdaad een nieuwe beweging in gang zal zetten? Het lijkt alsof er ineens van alles op zijn plek valt in Maria’s hart.

Dat is wat er gebeuren kan in de adventstijd. Dat er nieuwe hoop wordt geboren. Nieuw vertrouwen op de God die alles omkeert. Groot wordt klein en klein wordt groot. “Mijn ziel maakt groot de Heer, mijn geest verheugt zich zeer, want God heeft mij, geringe, goedgunstig aangezien; en deed mij grote dingen.” (NLB 157b)