Orgelzomerserie in de Jacobikerk
22 juli 2022

Een Tiny Church op de Floriade

gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

Deze week brachten we een bezoek aan de Floriade in Almere. We verwachtten er eerlijk gezegd niet zo heel veel meer van – gezien de ingewikkelde aanloop, de valse start in april en de kritische pers sindsdien. Maar het viel alles mee. Een aanrader dus, voor wie nog een mooie bestemming zoekt voor een dagje uit in eigen land deze zomer.

Mijn nieuwsgierigheid naar de Floriade werd vooral gewekt door een opiniestuk in het NRC Handelsblad van Stephan Petermann. “Wie aankomt op de Floriade ziet dat de inhoudelijke kritiek die net na de opening verscheen, niet geheel onterecht was. Maar is de afwezigheid van goed geformuleerde inhoud of indrukwekkende attracties voor het publiek een probleem? Zou je de Floriade niet, zoals andere wereldtentoonstellingen, kunnen zien als afspiegeling van de tijd? En, nog specifieker, als een stand van het land en zijn ideeën over de toekomst?”

Zo’n evenement als afspiegeling van de tijd. Dat is interessant. De Floriade als een glasheldere spiegel voor de stand van zaken in ons land. “De tentoonstelling in Almere toont onze twijfels over de toekomst en worden onze worstelingen en onze immense uitdagingen zichtbaar. Vooral: hoe duurzaam en verdraagzaam te leven? De Floriade laat zien hoe moeilijk het is geworden voor multinationals, cultuur en overheid om op een geloofwaardige en boeiende manier te communiceren met de samenleving. Gezien de graagte waarmee de Floriade nu publiekelijk wordt afgeschoten is dat ook wel begrijpelijk.”

Er was nóg een reden waarom ik de Floriade graag wilde bezoeken. En dat was het initiatief van de gezamenlijke kerken in Almere om op de tentoonstelling aanwezig te zijn met een zogenaamde Tiny Church. Een prachtig duurzaam gebouwtje met zonnepanelen op het dak, dat gedurende de dag heel langzaam met de zon meedraait, om zo een optimaal rendement te kunnen krijgen. In het kerkje zijn vrijwilligers aanwezig om gasten te ontvangen. Er worden lezingen georganiseerd en meditatieve wandelingen. En in de tuin tref je een serie sculpturen aan die de vrucht van de Geest verbeelden: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

De Floriade in Almere heeft de ambitie om iets te laten zien van de duurzame en verdraagzame stad van de toekomst. Of dat gelukt is? Ik zag een aantal paviljoens die zeker de moeite van het bezoeken waard bleken. Maar van de Tiny Church ging mijn hart het snelst kloppen.