Gods geboden als belijdenis
6 januari 2023
ViaVesper 3.0 – We hebben je nodig (ja echt, jou ook)
20 januari 2023
Gods geboden als belijdenis
6 januari 2023
ViaVesper 3.0 – We hebben je nodig (ja echt, jou ook)
20 januari 2023

ViaTrajectum

gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

Regelmatig spreek ik mensen die geïnteresseerd zijn geraakt in het christelijke geloof. Soms pas sinds kort – soms al veel langer geleden. Ik spreek ze bijvoorbeeld tijdens een avond van ViaJacobi, bij een activiteit in de kerk of gewoon tijdens een picknick in de buurt. Sommigen van hen zijn vooral op zoek naar zin. Anderen hebben al een hele beweging gemaakt. Mensen zoals Maaike van Stichting Utrecht Op Orde, die afgelopen zondag tijdens het diaconaal moment iets deelde van haar persoonlijke zoektocht naar God. Ze vertelde hoe een collega haar een aantal jaar geleden had uitgenodigd om mee te gaan naar een kerk. Dat bracht van alles in beweging. “Tot mijn eigen stomme verbazing kwam ik tot geloof…”

Op dit moment werken we bij ViaJacobi aan een introductietraject christelijk geloof onder de titel ViaTrajectum. We hopen er in het voorjaar mee van start te gaan. Het is de bedoeling om in dit traject de grote lijnen van het christelijk geloof over het voetlicht te brengen. Waar gaat het evangelie nu eigenlijk over? En wat heb je eraan voor het leven van elke dag? Trajectum is een oude Romeinse naam voor onze stad. Die ontstond ooit als een nederzetting en een fort langs de Rijn. De ligging aan het water had allerlei voordelen, maar je moest het water natuurlijk ook kunnen oversteken. Zo’n wateroversteekplaats werd in die tijd een ’trajectum’ genoemd.

ViaTrajectum is ook een soort oversteekplaats. In een traject van een aantal avonden willen we een brug slaan tussen de cultuur waarin we leven, de stad waarin we wonen en het evangelie. Dat lijkt een grote opgave, maar is misschien wel eenvoudiger dan het klinkt. Want onze cultuur én onze stad zijn nog steeds sterk door het evangelie getekend. Overal waar je kijkt zie je er de overblijfselen en fragmenten van. Ze liggen als het ware voor het oprapen, al die verwijzingen naar het christelijk geloof. Maar wíe kent nog het verband tussen die afzonderlijke onderdelen? Het grote verhaal áchter al die elementen die het decor vormen van ons leven, studeren en werken? Naar dat grote verhaal gaan we bij ViaTrajectum op zoek.

Op dit moment is het programma nog in ontwikkeling. Het is de bedoeling om iedere avond een ander thema centraal te stellen. Op de avond met als thema “Just be You” denken we na over identiteit. Op de avond met als thema “We doen het samen” gaat het over toewijding. En op de avond met als thema “Vier het leven” gaat het over de liturgie van elke dag. Daarnaast komen thema’s als zelfopoffering, de mogelijkheid van een andere werkelijkheid, het samenleven als gemeenschap en de toekomst van onze wereld aan de orde.

We denken aan zeven ontmoetingen die plaatsvinden in de eeuwenoude consistorie van de Jacobikerk en die geleid worden door een host, een verteller en een critical friend. Misschien is één van die rollen wel wat voor jou? Laat het me dan vooral weten! Ook als je op een andere manier zou willen meedenken of meedoen. Het zou zomaar kunnen dat dit stukje je nu al op ideeën heeft gebracht. Deel ze gerust – dat stellen we zeer op prijs. En zou je wellicht ook al eens willen nadenken over welke mensen jij eventueel zou kunnen uitnodigen om mee te doen met dit traject? Misschien wel samen met jouzelf. Weet jullie in ieder geval hartelijk welkom!