ViaVesper 3.0 – We hebben je nodig (ja echt, jou ook)

ViaTrajectum
12 januari 2023
Volharding en geloof
27 januari 2023
ViaTrajectum
12 januari 2023
Volharding en geloof
27 januari 2023

ViaVesper 3.0 – We hebben je nodig (ja echt, jou ook)

gedachten bij de week door ds. Wim Vermeulen

Een beetje een activistisch kopje boven dit stuk, maar toch is het echt waar. We hebben je nodig! Laat me je uitleggen waarom. Als je deze stukjes regelmatig leest, dan weet je een beetje wat ons als predikanten zoal bezig houdt. Naast heel veel andere dingen (we zouden elke dag wel een blog vol kunnen schrijven) zijn dat ook zeker de grotere vragen met betrekking tot kerk-zijn anno 2023, in het post-covid-tijdperk. Naast het rustig doorgaan met werken aan de dingen die bij het vaste DNA van de Jacobikerk horen, proberen we soms ook wat hoog over te vliegen, tussen onze oogharen door te kijken, of hoe je het ook noemen wilt. Twee weken geleden schreef ik over veranderingen in betrokkenheid op de gemeente die ik denk waar te nemen. Dat leverde een enkele boeiende reflectie op, dank daarvoor! Vorige week schreef ds. Willem Jan over de nieuwe introductiecursus christelijk geloof waar hij heel enthousiast over is en waarvan hij zeker gelooft dat die in een behoefte voorziet. Deze week schrijf ik over ViaVesper, waarmee nieuwe plannen zijn. De rode draad in al deze berichten: zonder (jo)uw betrokkenheid komt er niets van terecht.

Zoals je denk ik weet, is er al een jaar of tien een derde dienst in de Jacobikerk, kleinschalig en laagdrempelig, op de zondagavond. De belangstelling voor deze dienst was altijd wisselend, maar er gebeurden teveel bijzondere dingen in en rondom deze diensten om ermee op te houden. In coronatijd ging ViaVesper digitaal, beleefde daarmee een flinke opleving en voorzag duidelijk in een behoefte. Ná coronatijd stortte dat helemaal in. Op zich begrijpelijk. Live gaat toch boven online. Terug naar ViaVesper in de oude vorm bleek moeilijk. Veel vrijwilligers en musici waren in coronatijd verhuisd of hadden andere taken binnen de gemeente op zich genomen, ook was de belangstelling voor de dienst minimaal geworden. Daarom kwam er een stop. Toch bleef bij de betrokkenen in het team de koppige overtuiging bestaan dat een dienst met een meditatieve sfeer, als een rustpunt in een drukke week, in de Jacobikerk van betekenis zou kunnen zijn en blijven. Daarom wordt er achter de schermen gewerkt aan ViaVesper 3.0.

Wat houdt ViaVesper 3.0 in? In de veertigdagentijd (start: eind februari) gaan we experimenteren met ViaVesper op donderdagavond in plaats van zondag. Tijdstip: van 19.15 tot 19.45. ViaVesper wordt voorafgegaan door een maaltijd. Vanaf 18.30 wordt er voor wie wil soep met brood geserveerd in de Pelgrimszaal. Zo af en toe wordt de vraag gesteld of er in de Jacobi een gezamenlijk maaltijdmoment op een doordeweekse dag georganiseerd zou kunnen worden. Dat willen we in combinatie met ViaVesper dus gaan uitproberen. Je kunt vanuit je werk zo aanschuiven! Ná de Vesper heb je nog een hele avond voor je. De meeste avondactiviteiten (in de Jacobikerk) beginnen om 20.00, dus dat sluit naadloos aan. Ook willen we (voor wie wil) ná ViaVesper regelmatig kleinschalige, bezinnende activiteiten organiseren in een café in de buurt van de kerk. Denk aan iets als Bijbel in de Pub, open gesprekstafels over actuele thema’s enz. enz.

Ik zei al: zonder (jo)uw betrokkenheid komt hier niets van terecht. Waar bent u/waar ben jij voor nodig? Iedereen kan voor deze activiteiten bidden, eraan deelnemen, er als ambassadeur anderen op wijzen. Iedereen kan tips, gedachten en ideeën die bij je bovenkomen delen. Verder zoeken we een aantal mensen die de kookploeg wil gaan vormen. Ook hopen we op een aantal mensen (5-10 bijvoorbeeld) die zich heel bewust aan ViaVesper willen committeren.