Ons kerkgebouw

Monumentaal pand

De Jacobiparochie is al in de 12e eeuw gesticht, maar de oudste delen van de huidige kerk dateren uit het midden van de 13e eeuw.

Tijdens de Middeleeuwen is de kerk diverse keren uitgebreid. Bijzonder is dat de toren hierdoor in het kerkgebouw kwam te staan. De naam verwijst naar de apostel Jacobus. De kerk staat langs een van de pelgrimswegen die leiden naar het pelgrimsoord Santiago de Compostela. Het bijbehorende pelgrimsteken, de sint-jakobsschelp, vinden we verschillende malen terug in de kerk.

Belangrijke interieuronderdelen zijn het koperen koorhek (16e eeuw), de eikenhouten preekstoel (16e eeuw) en de kleurrijke gewelfsleutels en muurschilderingen (14e-16e eeuw). De Jacobikerk bevat als enige kerk in Nederland nog restanten van een zogenaamde kluis, in de pijler naast de Van Eyckkapel. Deze 15e-eeuwse kluis werd bewoond door de kluizenares Alyt Ponciaens. Aan de buitenzijde van de kerk bevindt zich de oudste ‘moderne’ zonnewijzer ter wereld, uit 1463.

Meer informatie over het kerkgebouw is te vinden op www.kerkenkijken.nl. Daar staan ook de actuele openingstijden voor bezichtiging.

Verhuur

Wilt u een ruimte huren? Kijk dan op de verhuurpagina. Daar vindt u meer informatie over de ruimtes die wij verhuren en de doeleinden waarvoor de ruimtes in de kerk kunnen worden gebruikt.