Uitnodiging voor deelname expositie ‘Zoals een mantel…’

Uitnodiging voor expositie

‘Zoals een mantel …’

om mij heen geslagen’.

Je bent online zichtbaar, dus je bestaat. Dat lijkt wel het grote adagium van deze tijd. Het contact tussen mensen verloopt via whatsapp en je zichtbaarheid via social media. De behoefte aan weer het directe contact en warmte neemt echter toe. Eenzaamheid is een actueel maatschappelijk thema. De handdruk, een omhelzing, het wol van een trui, de geur van zeep, de arm om je heen, de live ontmoeting.

Al eeuwenlang speelt de kerk een rol in het contact tussen mensen. De zichtbare ontmoeting tussen mensen onderling en de ontmoeting tussen God en mens. De Jacobikerk en het platform Kerk en Kunst hebben het idee opgevat om uitdrukking aan te geven aan het echte contact in een expositie  naar aanleiding van het lied ‘Zoals een mantel om mij heen geslagen’ van Huub Oosterhuis. De mantel van Sint Maarten is in Utrecht ook hét metafoor voor compassie.

Het platform en de Jacobikerk nodigen daarom kunstenaars uit om compassie of oprechte verbinding in een kunstwerk tot uitdrukking te brengen. De geselecteerde kunstwerken worden van oktober t/m december 2024 tentoongesteld in het noorderkoor van de Jacobikerk.

Voor wie

Voor (amateur) beeldend kunstenaars.

Enkele aandachtspunten

• Werken geven uitdrukking aan het thema. Dit ter beoordeling door de ballotagecommissie.
  • Er is ruimte voor 2D én 3D werk. Ruimtelijk werk wordt speciaal aangemoedigd. Het thema leent zich voor grote diversiteit van materialen waarbij wij ook het aanraakbare een plek willen geven.
  • Voor 2d is de maat maximaal breed 1,3mtr x hoogte 2,5mtr. Voor 3d werk geldt een maat van breedte 1mtr x diepte 1mtr x hoogte 3mtr. Afwijkende maten zijn ter beoordeling van de ballotagecommissie.

Inzenden

Deadline voor inzenden is uiterlijk op 22 juni 2024. De inzending moet voorzien zijn van de volgende gegevens:

• Minimaal 1 goede foto van het werk, eventueel een detailfoto. Voor ruimtelijk werk dienen foto’s van meerdere kanten worden ingestuurd. Maximaal 4 foto’s. Als het werk nog niet af is, volstaat een foto van het ontwerp.
  • Een toelichting van maximaal 150 woorden
  • Titel van het werk
  • Naam kunstenaar
  • Formaat van het werk
  • Gebruikte materiaal / techniek

Meld hier je kunstwerk aan: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfIjFfHai-tgUjv_PzJIiaeq9mTpDmZWxnwvNjWaLyUip5fiw/viewform

Procedure
De selectieprocedure gaat in twee stappen:

Digitale voorselectie

• Tot uiterlijk 22 juni 2024 kan een kunstwerk aangemeld worden door dit formulier in te vullen.
  • Uiterlijk 15 juni krijg je bericht of je uitgenodigd bent voor de selectiedag.

Definitieve selectie

• Op 21 september is de selectiedag in de Jacobikerk in Utrecht. Daar vindt de definitieve selectie plaats. Alleen kunstwerken die ter plekke worden getoond kunnen meedoen met deze selectie.
  • Op deze dag heb je maximaal 3 minuten de tijd om het werk toe te lichten aan de ballotagecommissie.
  • Deze selectiedag begint om 10.00 uur en eindigt om 16.00 uur.
  • Aan het einde van de dag maakt de commissie bekend welke werken zijn geselecteerd voor de expositie.
  • De geselecteerde kunstwerken blijven in de kerk en moeten deze dag helemaal af zijn.
  • De Jacobikerk verzorgt het ophangen of plaatsen van de kunstwerken.
  • Je dient zelf voor het vervoer van het kunstwerk van en naar de kerk te zorgen.

Meer informatie hierover is te verkrijgen bij Anna Kooij of Maria-Louise van Kalsbeek.

Over de locatie

De Jacobikerk is een prachtige en lichte kerk. Het is één van de oude binnenstadskerken van Utrecht. Het Noorderkoor is een ruimte achter de koorhekken van de Jacobikerk. Er is aanloop van kerkgangers, dagjesmensen, toeristen en inwoners van Utrecht.