Gered worden
Advent
1 december 2023

Diaconale presentieplek

Gedachten bij de week door Martijn Bac (missionair-diaconaal werker)

Inmiddels draai ik een tijdje mee in de Jacobikerk. Mijn eerste werk is nu vooral kennismaken: mensen ontmoeten uit de gemeente, de PDU (diaconie Utrecht), de buurt en de gemeente Utrecht. Mooi om te ervaren hoeveel hier gebeurt! Het is onder andere de bedoeling om door mijn werk de Jacobi als diaconale presentieplek te versterken. Daarbij draait het om relaties met de wijk en de betrokkenheid van gemeenteleden daarbij.

Zondag was ik in een dienst (in de Nieuwe Kerk van Amersfoort) waarin het ging over Mattheüs 22,9: “Ga daarom naar de kruispunten van de landwegen en nodig er voor de bruiloft zovelen uit als u er maar zult vinden.” Eerlijk gezegd herken ik mijzelf in dit verhaal vooral in al de genodigden die zo druk zijn met hun werk en hun relaties, dat ze geen tijd hebben voor het feest van de Zoon. Dan beveelt de Koning om buiten de stad te gaan zoeken. Bij deze kruispunten gaat het niet zozeer om drukke ontmoetingsplekken, maar om het “afvoerputje”, waar mensen in de goot zitten. Letterlijk of meer verborgen, waar mensen zich eenzaam voelen of onbegrepen. Ik heb gemerkt dat er ook in de Jacobikerk echt op die manier gezocht wordt: bij de inloopochtend voor daklozen, bij de maaltijd op maandagavond enzovoorts.

Hoe kun je als gemeenteleden die diaconale presentie concreet vormgeven? Graag deel ik hierover wat we met diaconaal werkers van de PDU bespraken. In Leviticus 19 gaat het over het verwerven en verdelen van bezit. Dat is een heel diaconaal thema: “Wanneer u nu de oogst van uw land binnenhaalt, mag u de rand van uw akker niet helemaal afmaaien… U moet het voor de arme en voor de vreemdeling achterlaten.” De rand van de akker overlaten, dat is een mooie concrete opdracht. En bevrijdend voor iedereen. Je hoeft je niet uit te sloven om altijd maar het onderste uit de kan te halen. Je hoeft iemand niet alles uit handen te nemen door brood te geven; bied hem de mogelijkheid om zelf voedsel te verwerven!

Ik hoop dat ik jullie als gemeente de komende tijd kan helpen om de mensen op de landwegen op eigen benen te laten staan en waar mogelijk zo ook de weg naar onze goede God te vinden. Ik hoor ook graag welke verlangens er wat dat betreft bij jullie voor kerk en samenleving zijn. En waar jullie op dit vlak eventueel tegen aan lopen. Ik vind het fijn als je mij daarover wilt mailen of appen. Dan kan ik dat ook meenemen in mijn zoektocht. Je kunt me bereiken via email (martijn.bac@ jacobikerk.nl) of mobiel/app (06-17429275).