Save the date! – gemeentedag 1 juni 2024
25 april 2024

Roepingenzondag

Gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

Zondag is het de vierde zondag van Pasen, een zondag die in het kerkelijk jaar ook wel bekend staat als de zondag van de Goede Herder. Het moderamen van de Protestantse Kerk in Nederland heeft aan voorgangers en kerkenraden gevraagd om op deze zondag aandacht te besteden aan het onderwerp roeping en in het bijzonder te bidden om werkers in de kerk. Ook in de Jacobikerk willen we aan deze oproep gehoor geven. In beide kerkdiensten staat het thema roeping centraal, waarbij in de ochtenddienst ook een aantal nieuwe ambtsdragers zullen worden bevestigd.

Wat is roeping eigenlijk? Bij ViaJacobi dachten we twee weken geleden na over die vraag tijdens de eerste avond van ViaWerk. En het is góed om over die vraag na te denken, en die ook heel specifiek op jezelf te betrekken. Waartoe ben ík geroepen? Waarbij ik trouwens meteen maar even aanteken dat het thema roeping natuurlijk veel breder is dan een roeping tot bijvoorbeeld ouderling, diaken of predikant. De Goede Herder kent zijn schapen een voor een en roept hen allemaal naar buiten. Zodat ieder van hen dienstbaar kan zijn, op een heel eigen plek in Gods Koninkrijk. We worden dus allemaal uitgenodigd om na te denken over onze roeping in kerk en samenleving.

Op de website van de PKN vond ik een aantal mooie gedachten bij dit thema, die je misschien een beetje op weg kunnen brengen als je over dit thema wilt nadenken. Je kunt het hele artikel hier lezen. In het artikel komt onder andere een kerkjurist aan woord die laat zien dat de kerkorde van de PKN “bomvol met roeping” staat. En dan gaat het inderdaad in de eerste plaats om de roeping van iedere gelovige. “Wie gedoopt is wordt geroepen om Jezus Christus te belijden en tot verantwoordelijkheid in de gemeente. Die gemeente, daartoe begenadigd door de Geest, is geroepen tot de dienst aan het Woord van God. En álle leden van de gemeente zijn geroepen om hun gaven aan te wenden tot vervulling van de opdracht die Christus aan de gemeente geeft.”

Kun je Gods roepstem horen? Classispredikant Klaas van der Kamp stelt in het artikel dat het mogelijk is om daar een antenne voor te ontwikkelen. “Je kunt je oefenen om je te laten aanspreken door God, de heilige Geest. Daarvoor moet je je voor Hem openstellen. Stil durven zijn, de angst loslaten en vertrouwen. Op die manier kun je je roeping ontdekken, erachter komen hoe God je bedoeld heeft. Je niet laten leiden door trends of verwachtingen van anderen, maar geloven dat je een onderdeel bent van een groter geheim. Geluk, zegen, liefde, roeping – je kunt ze niet ‘pakken’, niet meten met natuurwetenschappelijke instrumenten. Ze behoren tot het domein van God en zijn stem. Je roeping ontdekken is luisteren naar de ziel en stilzwijgend verstaan. Dan kun je – soms weet je pas achteraf dat het Gods weg was – daar ‘amen’ op zeggen.”

Misschien loop je al een tijdje rond met de vraag wat jouw roeping in de wereld of in de kerk zou kunnen zijn. Misschien heb je wat dit betreft een bepaald verlangen of een bepaalde droom, waarvan je niet goed weet hoe je die moet plaatsen. Misschien heb je het gevoel dat God jou ergens voor roept, maar je bent er niet zeker van of het inderdaad de stem van God is die je hoort. Praat er eens met anderen over! Of neem eens contact op met ds. Wim Vermeulen of mijzelf. We lopen graag een tijdje met je mee – soms letterlijk: een rondje Singel! – om samen de tijd te nemen om erover door te denken en te bidden om Gods leiding en richting.