Je leven geven voor je vrienden

29 maart 2024

Je leven geven voor je vrienden

Gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek
“Bij de brandweer heb ik ontdekt wat échte kameraadschap is. Wat mij betreft is het een mooi voorbeeld voor de kerk. Hoe je met elkaar in vreugde, vastberadenheid en volharding een gezamenlijk doel kunt nastreven.” Aan het woord was ds. Leon Bal, die als pionier geestelijk verzorger bij de brandweer werkt. Ik hoorde hem deze week spreken bij de Classis Utrecht. Hij vertelde over het werk dat hij zelf doet, over het werk van de brandweer, en over een crisissituatie die zich zomaar kan voordoen.

“Het is goed om je daar ook als kerken op voor te bereiden,” zo zei hij. “En om je trouwens ook bewust te zijn van de heftige dingen die zoveel zorgmedewerkers en hulpverleners in onze samenleving tijdens hun werk kunnen meemaken. Vraag eens een keer aan hen hoe het met ze gaat en of het ze lukt om al die ervaringen een plek te geven.” En soms gebeurt er iets wat helemaal een onuitwisbare indruk achterlaat. Leon vertelde over het moment dat een van de leden van een brandweerteam tijdens het bluswerk in een liftschacht viel en ter plaatse overleed. Het gebeuren sloeg een diepe wond, zowel in de gemeenschap rondom het brandweercorps als in het dorp waar het ongeluk had plaatsgevonden. Op een foto die Leon liet zien zag je een groep brandweermannen op de rug tijdens de uitvaart van hun kameraad. Ze hielden elkaar stevig vast met de armen om elkaars schouder. Onder de foto een tekst uit Johannes 15: “Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden.”

In de auto terug naar huis bleef ik aan het verhaal en aan de afbeelding denken. Misschien wel juist omdat we op dit moment in de veertigdagentijd leven en volgende week de Stille Week begint. In deze tijd van het kerkelijk jaar staat het kruis centraal. Zingen we liederen als Gezang 187: “Daar gaat een lam en draagt de schuld / der wereld met zich mede / het boet in eindeloos geduld / voor al wat wij misdeden.”

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar écht begrijpen wat dat nu betekent – dat valt nog bepaald niet mee. Dan kan het helpen als er ineens een beeld wordt aangereikt uit onverwachte hoek – een uitnodiging om vanuit dit perspectief eens over het lijden en sterven van Jezus na te denken. Die tekst uit Johannes 15 is immers een woord van Hem zelf. Het kan helpen om de diepe betekenis van het kruis weer wat verder in te kleuren. Van Diegene die zijn leven gaf voor zijn vrienden. Het is maar goed dat juist de Schrift ons dit soort beelden volop geeft. We zingen erover, we lezen ervan en we denken er ook de komende tijd weer met elkaar over na. En worden stil bij het kruis… om ons te verwonderen over Gods liefde. Ik hoop dat je er de momenten voor zult vinden de komende dagen. Een gezegende Stille Week gewenst!

Ds. Leon Bal is de eerste geestelijk verzorger bij de brandweer in Nederland. Wil je meer weten over dit pionierswerk? Lees dan dit interview van de Veiligheidsregio Utrecht.