13 januari 2024
26 januari 2024

De pastor-Greg-methode

Gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

Adriënne en ik hebben het nog regelmatig over de zogenaamde pastor-Greg-methode. Bijvoorbeeld als we op vakantie zijn en te gast in een vreemde kerk. Pastor Greg Anderson was de predikant van Union Church, de kerk waar we vijf jaar actief meeleefden toen we in Azië woonden. Hij was zelf regelmatig te gast geweest in kerken wereldwijd en wist als geen ander hoe belangrijk gastvrijheid is in de christelijke gemeente. “Union Church heeft het lekkerste eten van alle kerken in Hong Kong!” was één van zijn gevleugelde uitspraken. En misschien was het nog wel waar ook. Vanaf de eerste dag dat wij er een voet over de drempel zetten, voelden we ons er meer dan welkom. En onder andere het samen eten – voorafgaand aan de avonddienst en de doordeweekse Bijbelstudie – speelde daarin een belangrijke rol. Net als de vele fijne contacten die we er opdeden.
Daar droeg ook de pastor-Greg-methode een aardig handje aan bij. Greg Anderson was namelijk een ster in het koppelen van mensen aan elkaar. Als een soort oliemannetje bewoog hij zich door de koffiedrinkende menigte na afloop van de zondagochtenddienst. En op basis van ook maar de minste overeenkomst wist hij bezoekers van de dienst met elkaar te verbinden. Als vaste voorganger van deze kerk kende hij een groot deel van de kerkgangers. Op zich een knappe prestatie, want er was enorm veel verloop. Maar hij wist al snel meer dan genoeg van je om zo ongeveer elke week iemand anders aan je voor te stellen. “Kijk, dit is Amber! Ze is vandaag voor het eerst in onze kerk en ze werkt net als jij in het vastgoed.” “En kennen jullie Albert al? Hij komt uit Grand Rapids, maar zijn overgrootvader is in Amsterdam geboren!” “En dit zijn Janice en William. Ze hebben zin om zo meteen met een paar gemeenteleden dim sum te gaan eten. Weten jullie nog een goede plek? En gaan jullie gezellig mee? Jullie zijn toch ook dol op dim sum?”
De pastor-Greg-methode heeft ons veel nieuwe kennissen opgeleverd. We zijn hem nog steeds dankbaar voor een aantal heel waardevolle contacten. Wat pastor Greg goed begreep was het belang van gemeenschap. Dat je in een kerk aan elkaar gegeven wordt. Dat je elkaar nodig hebt. En dat dit allemaal begint met contact op basisniveau. Gewoon, bij interesse in de ander. Waar kom je vandaan? Wat brengt je hier? Wat doe je in het dagelijks leven? Wat is je hobby? Het kan natuurlijk dat bezoekers van de kerkdienst geen behoefte hebben aan contact na de dienst. In dat geval is de pastor-Greg-methode misschien wel een beetje opdringerig. In de Jacobikerk gaat een deel van de kerkgangers direct na de dienst naar huis. Maar wie er wél voor kiest om koffie te blijven drinken, zal contact op prijs op stellen. Hopelijk letten we een beetje op elkaar. En vergeet de pastor-Greg-methode niet… die kan zomaar van pas komen als je iemand alleen ziet staan.