Voel je je veilig in de kerk?
20 oktober 2023
Cantiago – Festival of Lessons and Carols
30 oktober 2023
Voel je je veilig in de kerk?
20 oktober 2023
Cantiago – Festival of Lessons and Carols
30 oktober 2023

Waken, bidden en het goede doen

Gedachten bij de week door de Algemene Kerkenraad van de Protestantse Gemeente Utrecht

De verschrikkelijke gebeurtenissen die momenteel plaatsvinden in Israël en de Palestijnse gebieden raken ons allemaal diep en geven ons grote zorgen voor de toekomst. Ongetwijfeld heeft deze situatie een belangrijke plek in de voorbeden in jullie wijkkerk en persoonlijk. Ondertussen merken we dat het conflict tussen Israël en Hamas ook in ons land een polariserende uitwerking heeft, die ook aan onze stad niet voorbijgaat. Burgemeester Sharon Dijksma heeft daarom op 13 oktober een speciaal stedelijk bondgenotenoverleg bijeengeroepen. Ter verheldering: het bondgenotenoverleg is een overlegorgaan vanuit de burgerlijke gemeente en de politie op wijkniveau, waarin diverse maatschappelijke organisaties en levensbeschouwingen vertegenwoordigd zijn.

Als Protestantse Gemeente Utrecht participeren we in het bondgenotenoverleg Binnenstad en waren we op 13 oktober vertegenwoordigd in de persoon van Iris Lammerts van Bueren (diaconaal werker in de Domkerk). Zij gaf vanuit het overleg het volgende aan ons door: “Nagenoeg alle aanwezigen in vertegenwoordigende posities in de stad (joods en islamitisch) gaven tijdens het gesprek aan niet publiekelijk partij te kiezen, in bewustzijn dat elke uitspraak polariseert. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen gedachten en emoties, maar het bewaren van vrede op onze eigen plek heeft prioriteit.”

Verschillende vertegenwoordigers gaven aan dat er onrust is hun achterban: gevoelens van onveiligheid bij Joodse mensen, kwaadheid onder islamitische jongeren dat er ‘gekozen’ wordt door de Nederlandse regering. Terwijl Joodse mensen in Nederland niet allemaal vanzelfsprekend de politieke koers van de regering Netanyahu steunen en Islamitische mensen niet vanzelfsprekend pro-Hamas zijn. Dit leidt tot veel verwarring merken zij. Ook is er alertheid voor rechtsextremisme richting beide zijden. Burgemeester Dijksma riep iedereen op om zich te richten op vrede in Utrecht als ‘onze’ invloedsfeer en elkaar vast te houden onder de zeer gevoelige omstandigheden. De bondgenoten zijn (op initiatief van een van de deelnemers) gezamenlijk op de foto gegaan om onderlinge relaties te benadrukken.

Als moderamen van de Protestantse Gemeente Utrecht onderstrepen we de oproep van onze burgemeester van harte en moedigen we elkaar aan er gehoor aan te geven. Als kerk hebben we een verbondenheid met Israël (zoals onze kerkorde het formuleert). Dat betekent niet dat we de politieke beslissingen van de regering-Netanyahu kritiekloos steunen. Zowel onder Joden als Palestijnen hebben we contacten en ons hart huilt vanwege ieder slachtoffer in deze oorlog.

Wij strekken ons uit naar het vrederijk van de Messias, in het geloof dat

“Hij recht zal spreken tussen de volken, en over machtige naties een oordeel zal vellen. Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk, geen mens zal meer weten wat oorlog is.” (Jesaja 2:4)

En tót die tijd weten we ons geroepen om te waken, te bidden en het goede te doen – ieder van ons op zijn haar eigen plek, voor Joden en Palestijnen.