Marienklage/Stabat Mater/Wondrous Cross/Mattheüspassion

Wijsheid en dwaasheid
8 april 2022

Marienklage/Stabat Mater/Wondrous Cross/Mattheüspassion

De gedachten bij de week door ds. Wim Vermeulen.

Willem Jan Otten, deze week te gast in het Jacobidebat, noemt in zijn nieuwste boek het kerkelijk jaar ‘het grootste kunstwerk van de Westerse beschaving’. In de Ongelooflijke Podcast legt hij uit dat hij dit heel letterlijk bedoelt. Het kerkelijk jaar (de jaarkalender van de christelijke feesten, van 1e advent tot eeuwigheidszondag) duurt een heel jaar en wordt op ongelooflijk veel plaatsen beleefd en geleefd. En dan heeft hij het nog niet eens over de onvoorstelbaar grote hoeveelheid muziek die er voor het kerkelijk jaar geschreven is. Binnen die grote hoeveelheid denk ik dat de muziek geïnspireerd op de heilsfeiten er qua hoeveelheid uitspringt, en binnen die categorie gok ik erop dat de categorie passie & pasen aan kop gaat en het wint van kerst. De contrasten met andere religies zijn reusachtig. Ik heb nooit begrepen dat er muziek is geschreven naar aanleiding van Mohammeds ontvangen van de Koran of zijn inname van de stad Mekka. Ook niet dat er oratoria geschreven zijn naar aanleiding van episodes uit het leven van de Boeddha. Wat dat wel en niet betekent, daar ben ik niet helemaal uit. Maar veelzeggend vind ik het wel.

De komende weken zijn er veel momenten waarop je in de Jacobikerk passiemuziek kunt komen beluisteren. Op zaterdag 2 april brengt Cantiago het stuk Wondrous cross ten gehore. Een Nederlandse première. Een dag eerder klonk het Stabat mater. Ook de Mattheüspassion komt tot klinken. En ViaJacobi boog zich al over de Johannespassion.

Een bijzonder stuk in het geheel is de Marienklage van Jan van Maanen. Dit stuk klonk één keer eerder in de Jacobikerk, op 20 april 2019. ‘Nog voor corona’, zeggen we er dan tegenwoordig bij. In allerlei opzichten is dit een heel bijzonder stuk. De componist is geboren en getogen in de Jacobikerk, als zoon van ons gemeentelid Nel van Maanen en haar overleden man Cor, onze oud-koster. Jan heeft het stuk (met een lengte van ruim anderhalf uur) zelf geschreven en speelt tijdens de uitvoering de piano/harmoniumpartij. De teksten zijn gebaseerd op de Bordesholmer Marienklage, een Middeleeuws passiespel over het verdriet van de drie Maria’s over de dood van Jezus. Als jongen hoorde Jan in de Jacobikerk in 1993 een uitvoering van deze teksten die hem zo raakte, dat hij besloot er zelf ook muziek op te schrijven. Latijnse en middel-nederduitse teksten wisselen elkaar af. Er zijn solisten die worden begeleid door strijkers, harp, piano en harmonium. Bijzondere combinaties al met al. Wil je het meebeleven? Zorg dat je erbij bent op 9 april.