Open Monumentendag 14 september: wandelen langs historische orgels

Startzondag op 22 september
8 september 2019

Open Monumentendag 14 september: wandelen langs historische orgels

Al sinds 2002 is Open Monumentendag tevens Nationale Orgeldag. Op honderden locaties in het land vinden activiteiten rondom het orgel plaats, zoals bespelingen en bezichtigingen. Omdat de participerende kerken toch al open zijn, komen ‘toevallige passanten’ die niet direct voor het orgel komen, toch in aanraking met dit instrument. In Utrecht zijn er dit jaar wederom twee orgelwandelingen, een in de zuidelijke binnenstad en een in de noordelijke binnenstad (de Domkerk fungeert min of meer als grens). Wie dat wil, kan natuurlijk zijn of haar eigen route samenstellen. Deelname is gratis; wel gaat in iedere kerk de spreekwoordelijke hoed rond ter dekking van de gemaakte kosten.

Noordelijke binnenstad
Deze wandeling start om 11.00 uur in de Janskerk met een concert door de Duitse organist Daniel Seeger op het Bätz/Witte-orgel uit 1861. Om 13.00 uur is het de beurt aan de voormalige Westerkerk aan de Catharijnekade. De kerk is inmiddels niet meer als godshuis in gebruik, maar omgetoverd tot hotel-restaurant. Als het aan de nieuwe eigenaar ligt, blijft het historische Quellhorst-orgel uit 1813 op gezette tijden klinken. Deze middag klimt Gerrit Christiaan de Gier op de orgelbank.
Om 14.15 uur staat de Jacobikerk op het programma, waar de van origine Zuid-Koreaanse Jeehyun Lee het Garrels/Meere-orgel (1742/1823) en het Hess-kabinetorgel (1774) bespeelt. De tocht eindigt om 15.30 uur in de Josephkerk met een concert door Paul van der Woude. Het orgel in deze kerk werd rond 1872 gebouwd door Friedrich Meyer en is van de twee (!) overgebleven orgels van deze bouwer het best bewaard gebleven exemplaar. Sinds de sluiting van de Josephkerk is het instrument nog maar zelden in het openbaar te horen.

Zuidelijke binnenstad
Deze tocht begint om 12.00 uur in de Geertekerk, waar Maarten van der Bijl het Strümphler-orgel uit 1803 presenteert. Vervolgens gaat het gezelschap naar de Nicolaïkerk waar Karel Demoet vanaf 13.00 uur de beide Marcussen-orgels (uit resp. 1953 en 1956) tot klinken brengt. De volgende halte is om 14.00 uur de Sint-Catharinakathedraal. Wouter van Belle bespeelt daar zowel het Gray-koororgel (1852) en het Maarschalkerweerd-hoofdorgel (1903). De wandeling eindigt om 15.30 uur in de Domkerk, waar diverse jonge talenten hun kunsten etaleren op het Bätz-orgel uit 1831.