Leesavond (1 februari 20:00 uur) – Homo Deus: De afgepelde mens?!

Introductie avonden voor nieuwe leden op 16 en 23 januari
8 januari 2018
Italiaanse wijn-spijs avond Jacobikerk op zaterdag 3 februari
28 januari 2018
Introductie avonden voor nieuwe leden op 16 en 23 januari
8 januari 2018
Italiaanse wijn-spijs avond Jacobikerk op zaterdag 3 februari
28 januari 2018

Leesavond (1 februari 20:00 uur) – Homo Deus: De afgepelde mens?!

Vorig jaar verscheen de Nederlandse vertaling van twee boeken van de Joodse historicus Yuval Noah Hariri: Sapiens (2011) en Homo Deus (2016). In dit tweeluik -dat heel wat stof deed opwaaien- brengt Hariri de geschiedenis van de mensheid samen met de enorme technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia. Hij komt tot een duizelingwekkend toekomstbeeld. Enerzijds krijgt de mens de mogelijkheid om onsterfelijk te worden, anderzijds moet die zich daarvoor helemaal toevertrouwen aan ‘big data’ en computeralgoritmen. De mens wordt afgepeld tot een data-verwerkende machine, en geeft het stuur van het leven voorgoed uit handen aan intelligentere systemen. Mensen zijn niet langer de ‘kroon op de schepping’, maar er ontstaat langzaam maar zeker een nieuwe menssoort: ‘de goddelijke mens’.

Op donderdag 1 februari organiseren ds. Andries Zoutendijk en onze leervicaris Willem Jan de Hek een leesavond over het werk van Hariri. Kunnen kerk en theologie wat leren van zijn betoog? Of moeten we zoeken naar een weerwoord? En hoe dan? Hartelijk welkom… als je (over) de boeken van Hariri hebt gelezen, of als je er gewoon meer over wilt weten… om 20:00 uur in de Duifhuyszaal!