Volkskerstzang

In de feestelijke jaarlijkse Volkskerstzang bezingen we de geboorte van Jezus met traditionele kerstliederen.

Muziek en samenzang wisselen elkaar af en het geheel wordt luister bijgezet door Muziekvereniging De Bazuin en organist Gerrit Christiaan de Gier. Ook de zusters Augustinessen verlenen hun medewerking.

Er is een kinderprogramma met de voorstelling De Herberg, een kerstverhaal van De Bijbel om je oren. Aanmelden is niet nodig; de toegang is vrij.

Hartelijk welkom!

Ingang aan het Jacobskerkhof.

Let op! De verwarming staat laag, kleed je dus warm genoeg aan! De Volkskerstzang is live mee te vieren via YouTube.

Het Kleinste Kerstfeest

Kleine herders, wijzen en een stal, met daarin een nog kleinere baby Jezus: in de grote en monumentale Jacobikerk zijn allerlei miniatuur-kerstscènes te vinden, zowel uit het klassieke kerstverhaal als hedendaagse wintertaferelen.

Oud en jong zijn van harte welkom om samen op zoek te gaan! Voor kinderen is er bovendien een klein cadeautje als ze alle scènes gevonden hebben.

• 9.00-16.30
  • 13.00-16.30
  • 12.00-16.00

Middaggebed

Het hele jaar is er iedere werkdag een kort middaggebed in de Jacobikerk van 20 minuten met enkele Bijbellezingen, gebed en stilte: een moment van rust en bezinning, midden op de dag. Sluit gerust eens aan!

Ingang via de voordeur aan de St Jacobsstraat, in het midden van de huisjes.

Let op! Het middaggebed is in een onverwarmde ruimte, kleed je dus warm genoeg aan!

ViaVesper, met maaltijd

Elke donderdagavond organiseert ViaJacobi, een jonge Utrechtse community met allerlei achtergronden en levensovertuigingen, ViaVesper: een moment van bezinnen en ontmoeten.

Schuif aan bij een eenvoudige maaltijd en doe daarna mee met de vesper. Samen luiden we de avond in en nemen we de tijd om te verstillen, na een dag vol indrukken. De maaltijd begint om 18.30 uur, de vesper is aansluitend van 19.15 tot 19.45 uur.

Het is uiteraard ook mogelijk om slechts aan een van beide mee te doen. Voor de maaltijd vragen we je aan te melden, zodat er genoeg boodschappen worden gedaan.

Ingang via de voordeur aan de St Jacobsstraat, in het midden van de huisjes.

Let op! De maaltijd is in een verwarmde zaal, maar de vesper niet. Kleed je daarvoor dus warm genoeg aan! Aanmelden voor de maaltijd via de website van ViaJacobi.
  • 18.30-19.45

Festival of Lessons and Carols

Het traditionele Festival of Lessons and Carols is een kerstviering uit Engeland. In een aantal Bijbellezingen (de lessons) en met koor- en samenzang (de carols) wordt het verhaal van de geboorte van Jezus en de aanloop daar naartoe verteld en gevierd.

Naast Kamerkoor Cantiago, onder leiding van dirigent Herman Mussche, zorgen violist Jaël Vuijk en Jacobi-organist Gerrit Christiaan de Gier voor de muziek. Ze zingen en spelen werken van onder andere John Rutter, Ola Gjeilo en Benjamin Britten.

De toegang is vrij. Na afloop is er een (digitale) collecte. Ook wordt er na afloop Glühwein en warme chocolademelk geserveerd.

Van harte welkom om op deze manier samen met ons toe te leven naar het Kerstfeest!

Let op! De verwarming staat laag, kleed je dus warm genoeg aan!

Het Festival of Lessons and Carols is live mee te vieren via YouTube.

Kinderkerstfeest

Kom je kerst vieren in de Jacobikerk? We gaan luisteren naar het kerstverhaal Een nieuw begin, er is een kerstbingo, je kunt je eigen lichtje maken, dansen op een kerstlied, een kerstwens schrijven en meer!

Alle Utrechtse kinderen in de basisschoolleeftijd zijn van harte welkom, dus neem vooral ook een vriendje of vriendinnetje mee.

Ingang aan de Waterstraat. Je kunt je hier aanmelden.
  • 15.00-17.00

Vierde adventszondag

Op deze vierde adventszondag, die dit jaar op de dag voor kerst valt, zijn er zoals iedere zondag kerkdiensten om 10.00 en 17.00 uur.

In de ochtenddienst is ds. Willem Jan Dekker uit Wageningen de voorganger. Er is een apart programma voor kinderen in de basisschoolleeftijd en crèche voor de allerjongsten.

In de middagdienst gaat onze predikant ds. Willem Jan de Hek voor.

Let op! De verwarming staat laag, kleed je dus warm genoeg aan!

De kerkdienst van 10.00 uur is live mee te vieren via YouTube.

Eerste kerstdag

We vieren met elkaar het kerstfeest! Om 10.00 uur begint onze kerkdienst, vanaf 9.45 uur worden er vooraf al kerstliederen gezonden. De dienst wordt geleid door onze predikant Wim Vermeulen. Er is kinderopvang voor de kleinste kinderen en een apart programma voor de kinderen die op de basisschool zitten.

Van harte welkom en een gezegende kerst gewenst!

Let op! De verwarming staat laag, kleed je dus warm genoeg aan!

De kerkdienst van 10.00 uur is live mee te vieren via YouTube.

Jacobimaaltijd

De Jacobimaaltijd vindt twee keer per maand plaats, voor wie het gezellig vindt om samen te eten.

Woensdag 27 december staat er een heerlijk kerstdiner op tafel. De deuren openen om 17.30 uur, om 18.30 begint de maaltijd en om 20.00 uur is de avond weer afgelopen.

Aanmelden kan tot 20 december door te mailen naar . De avond kost € 5, met een U-Pas is dit € 2,50.

Oud en nieuw

Op Oudjaarsdag zijn er, zoals iedere zondag, twee kerkdiensten. In de ochtenddienst is ds. Geert van Meijeren, predikant in Zeist, de voorganger. Er is dan ook een apart programma voor kinderen in de basisschoolleeftijd en crèche voor de nog jongere kinderen.

In de middagdienst gaat onze eigen predikant ds. Wim Vermeulen voor.

Op nieuwjaarsmorgen begint de dienst later dan gebruikelijk. Van harte welkom en gezegende diensten gewenst!

Let op! De verwarming staat laag, kleed je dus warm genoeg aan!

De ochtenddiensten zijn live mee te vieren via YouTube.