Godspeed
27 januari 2022

Werken van barmhartigheid

gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

“Barmhartigheid is een belangrijk thema als het gaat om de opdracht van de kerk. Waarom? Vooral omdat het een heel belangrijke karaktertrek van God zélf is. En ook een kwetsbare karaktertrek. Vanwege zijn barmhartigheid kiest God ervoor om tot het uiterste te gaan, om zich te identificeren met de mensen die worden beschouwd als het uitschot van de maatschappij. Je kunt God op het spoor komen daar waar Hij het verlorene zoekt. Juist daar waar je Hem het minst zou verwachten. Voor ons betekent barmhartigheid heel vaak dat je uit je comfort-zone wordt gehaald. Er komen allerlei mensen op je pad – ook mensen die bepaald niet in je straatje passen. Soms hebben mensen te veel woorden gehoord vanuit de kerk, maar te weinig daden gezien. En juist dan kan een kleine daad van barmhartigheid enorm bijdragen aan de geloofwaardigheid van de boodschap van het evangelie.”

Aan het woord is Kees Geluk uit Costa Rica. Geen onbekende in de Jacobikerk, want jarenlang was hij een van vaste vervangers van onze organist Gerrit Christiaan de Gier. Maar sinds de zomer van 2018 woont hij samen met zijn vrouw Claudia en hun vier kinderen in het Midden-Amerikaanse land. Ze zijn er door de GZB naar uitgezonden om zich onder meer bezig te houden met theologisch onderwijs en zich in te zetten voor migranten die uit Nicaragua afkomstig zijn. In onze eigen wijkgemeente ondersteunen wij het werk van Kees en Claudia door met regelmaat in onze voorbede aan hen te denken en voor hen te collecteren.

Op dit moment zijn Kees en Claudia een aantal weken met verlof in Nederland. Het bovenstaande citaat is dan ook afkomstig uit een digitale presentatie die zij gemaakt hebben om tijdens dit verlof iets van hun werk in Costa Rica te laten zien. Dat doen ze aan de hand van de werken van barmhartigheid. Ze laten bijvoorbeeld een eethuis zien dat gebruikt wordt om als kerk aanwezig te zijn in de wijk waar ze wonen. In het eethuis is ruimte voor kinderen uit de buurt die er niet alleen kunnen eten maar ook spelen. Ze krijgen er ruimte en aandacht die ze thuis soms niet krijgen. Ook het bezoeken van gevangenen komt aan bod. In dit geval zijn het mensen die veelal vanwege de drugshandel in de gevangenis terecht gekomen zijn. Het is de moeite waard om de hele presentatie te bekijken. Dat kan via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=3VV0IBG8bow

Aankomende zondag mogen we Kees en Claudia welkom heten in de ochtenddienst, om meer te horen over hun werk. Kees zal de schriftlezing en de verkondiging verzorgen, waarbij we het Bijbelgedeelte lezen waaruit de werken van barmhartigheid zijn afgeleid: Mattheus 25,31-46. Wat kunnen we uit dit gedeelte leren voor vandaag? Tijdens de dienst nemen we bovendien nog een moment om Kees en Claudia wat vragen te stellen over de kerk in Costa Rica en om voor hen te bidden. Zo weten we ons verbonden met de wereldwijde kerk.