Messiah
22 oktober 2021

Een goede oefening

gedachten bij de week door ds. Wim Vermeulen

Vorige week donderdag zaten we met een mooie groep Jacobikerkers bij elkaar om het spits af te bijten van een serie leesavonden rondom het thema ‘eschatologie’. Een kleine verkenningsronde maakte meteen duidelijk hoeveel verschillende vragen en gedachten er leven rondom dit thema. De één hoopte op eindelijk op wat helderheid rondom het duizendjarig rijk, een ander wilde graag weten hoe je – om het even zo te zeggen – de krant en de Bijbel nu het beste naast elkaar kunt lezen. En dan was er nog veel meer.

Niet alles kon natuurlijk in één avond aan de orde komen, maar wat volgde was een geanimeerd gesprek. We spelden een paar bladzijden uit de Christelijke Dogmatiek. In dat stuk proberen de schrijvers uit te leggen dat het voor je manier van leven nú veel uitmaakt wat je gelooft over de toekomst. De conclusie van het stuk dat we lazen geef ik graag door. ‘Kortom, de toekomst die het geloof verwacht, werkt motiverend in op het heden. Vergelijk dit met het seculiere alternatief: wanneer we ons de verwachting en zin van het leven door de moderne kosmologie zouden laten aanreiken, komen we letterlijk van een koude kermis thuis. (…) De christelijke theologie haalt haar hoop van elders, namelijk uit de ontdekkingen die gedaan zijn in de geschiedenis van God met Israël en Jezus Christus en in de ervaring van de zending van de Heilige Geest’ (p. 651v).

De volgende keer gaat Wout Koelewijn, onze predikant-stagair, in op de toekomstverwachting in de Vroege Kerk. Tijdens die avond zal zeker het duizendjarig rijk ter sprake komen. Gedurende het seizoen maken we een wandeling door de kerkgeschiedenis en komen we hoe langer hoe dichter bij huis. Soms is er een gastspreker. Zo lezen we in december Augustinus, samen met pater Martijn Schrama, de grote Augustinuskenner die letterlijk om de hoek van de kerk woont. En in het voorjaar neemt ds. Zoutendijk ons mee in de toekomstverwachting van Calvijn.

Het zou mooi zijn als de groep aanwezigen nog wat groeide. We zitten nog niet op het pre-corona-level. Misschien was het het woord ‘eschatologie’ dat wat afschrikte. Of de leesavonden zijn een beetje uit je systeem verdwenen. Hoe dan ook: iedere eerste donderdag van de maand is er genoeg te beleven. Een goede oefening om te leren leven van wat komen gaat. Welkom.