Van U is de Toekomst – gedachten bij een nieuw kerkseizoen

Richting, inwijding, toewijding
23 september 2021

Van U is de Toekomst – gedachten bij een nieuw kerkseizoen

‘Van U is de Toekomst’: dat is het nieuwe jaarthema, aangereikt door de Protestantse Kerk in Nederland, dat we ook in de Jacobikerk omarmen. Het is namelijk heel raak gekozen. In onzekere tijden, waarin we als mensen de neiging krijgen om vooral krampachtig naar onszelf te kijken, zegt de kerk: ‘Van U is de Toekomst’. Dat ontspant en geeft hoop.

Over hoop gesproken: omdat we hopen dat er het komende seizoen toch weer wat meer gemeenteleven mogelijk zal zijn, hebben we weer wat plannen gemaakt. Op verschillende momenten komt het jaarthema terug. De maandelijkse leesavonden, zoals die in de tijd van ds. Zoutendijk bestonden, keren weer terug. Daarnaast zijn er avonden die we ‘In gesprek’ hebben genoemd. Daarbij gaat het om drie keer drie interactieve avonden, rondom een specifiek thema. De toekomst van de kerk, de aarde, en onze kinderen. Zo zit er hopelijk voor iedereen iets bij. Verder staan de middagdiensten in het teken van het jaarthema en wordt van deze diensten ook het Bijbelkringmateriaal afgeleid.

In de middagdiensten en op de Bijbelkringen staat dit seizoen het boek Openbaring centraal. Een boek bij uitstek dat over de toekomst gaat. Hoewel, dat is toch iets te sterk uitgedrukt. In de Bijbel liggen verleden, heden en toekomst lang niet zo ver uit elkaar dan in ons besef vaak het geval is. Bijbels gezien zou je het misschien beter zo kunnen zeggen: het verleden spreekt altijd mee en de toekomst is al gaande. Wat dat voor het heden betekent? Dat we vandaag leven met Gods daden in de rug en Gods beloften in het vooruitzicht. De dichter Inge Lievaart schreef daar dit lied over:

De toekomst is al gaande

lokt – ondanks tegenstand –

ons weg uit het bestaande

naar eens te vinden land.

De toekomst is al gaande,

een bron in de woestijn

zingt tegen het vergaan in:

de dood zal niet meer zijn.

De toekomst is al gaande,

verborgen en gezien,

een stem die te verstaan is,

een God die draagt en dient.

De toekomst houdt ons gaande,

voert – ondanks tegenstand –

ons uit het doods bestaande

naar nieuw, bewogen land.

ds. Wim Vermeulen