Gedachten bij deze week (06-02)
5 februari 2021
Gedachten bij deze week (20-02)
18 februari 2021
Gedachten bij deze week (06-02)
5 februari 2021
Gedachten bij deze week (20-02)
18 februari 2021

Gedachten bij deze week (13-02)

Vorige week speelden we met (een deel van) de kerkenraad een online ‘escape-room’ die in onze eigen kerk werd opgenomen. Expeditie Bertken speelt zich af in het noorderkoor, in de kluis, boven de gewelven en eindigt in de klokkentoren van de Jacobikerk. Het spel bestaat uit een reeks interactieve puzzels, met digitale en analoge elementen, waarbij een acteur je meeneemt op een uitdagende tocht door het gebouw. Het spel is absoluut een aanrader (dus mocht je nog op zoek zijn naar een creatieve invulling voor online teambuilding op je werk, kijk dan eens op www.hetnieuwebedrijfsuitje.nl).

Ondertussen word je tijdens het spel behoorlijk aan het puzzelen gezet. Steeds wanneer je een nieuwe ruimte bent binnengekomen, valt de deur in het slot en moet je met je medespelers op zoek naar een uitweg. De ‘escape’ laat zich natuurlijk niet zo 1-2-3 vinden, daarvoor moet je een heleboel aanwijzingen met elkaar combineren. Je blijft net zo lang met elkaar op zoek totdat de sleutel gevonden is. Onwillekeurig moest ik denken aan de situatie waarin we op dit moment als samenleving verkeren. Regelmatig hoor je iemand verzuchten: “Komen we hier ooit nog uit?” Herkenbaar, denk ik. Je kunt eindeloos blijven puzzelen op en nadenken over nieuwsberichten en hypotheses, zonder een uitweg te zien uit de situatie waar we noodgedwongen in zitten. Een gevoel van machteloosheid en verlamming kan je zomaar te pakken krijgen.

Het doel van Expeditie Bertken is om uiteindelijk op de klokkenzolder van de toren te komen. Daar kun je de klokken van de Jacobikerk luiden, waardoor er een venster op de buitenwereld opengaat. Komende woensdag begint de veertigdagentijd. Samen gaan we op weg naar Pasen. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je jezelf nog opgeven om tijdens deze periode samen met anderen een leesrooster te volgen (zie de informatie elders in deze nieuwsbrief). Pasen is het feest van Jezus’ opstanding uit de dood. Ieder jaar wordt dit heilsfeit op de Paasmorgen onderstreept door alle klokken van de Jacobikerk te luiden: de Jozef, de Maria, de Johannes de Doper, de Jacob en de Salvator. Bijzonder hoe de toren dan het Paasfeest bezingt, met de opgestane Christus in het midden. Iets om nu al naar uit te kijken. En volgens mij ook de beste ‘escape’ uit een wereld op slot.

In Christus verbonden,
ds. Willem Jan de Hek