Gedachten bij deze week (23-01)
22 januari 2021
Gedachten bij deze week (06-02)
5 februari 2021
Gedachten bij deze week (23-01)
22 januari 2021
Gedachten bij deze week (06-02)
5 februari 2021

Gedachten bij deze week (30-01)

Af en toe loont het de moeite om met iemand over de grens te spreken. Het helpt je om niet te blijven steken bij het piekeren over het Nederlandse vaccinatiebeleid, de avondklokrellen of het al-dan-niet zingen in de kerk. Afgelopen dinsdag had ik een digitale ontmoeting met André Groenewald, de voorganger van Balerno Parish Church in Schotland. Als vertegenwoordiger van de synode van de Presbyterian Church of Scotland was hij de afgelopen jaren tweemaal op werkbezoek in Nederland. Zo bezocht hij ook onze gemeente, en vertelde toen in een kerkdienst iets over de situatie in Schotland. Sindsdien houden we op verschillende manieren contact.

Ook in Schotland heeft de corona-crisis veel impact. Zeker ook in de kerk. André vertelde mij dat de diensten in Balerno al lange tijd niet door kunnen gaan. Men probeert er natuurlijk het beste van te maken. Dus houdt hij elke zondag een preek via YouTube vanuit zijn eigen huiskamer. En die preek wordt dan omlijst met een aantal hymnes die op het orgel in de week voorafgaand aan de zondag zijn opgenomen.

Ik beluisterde de dienst van afgelopen zondag. De preek ging over twee leerlingen van Jezus: Philippus en Nathaniël. Allebei reageren ze anders op de komst van Jezus. Philippus is dolenthousiast. Maar Nathaniël is behoorlijk sceptisch. Deze rabbi uit Nazareth roept de nodige vragen bij hem op. Hij is niet zo 1-2-3 overtuigd. Philippus en Nathaniël vertegenwoordigen twee houdingen ten opzichte van Jezus, die we wel zullen herkennen. Ergens raken ze ook wel aan de serie preken waar we in de Jacobikerk op zondagochtend mee bezig zijn. “Volg Mij”, zegt Jezus. Maar wat betekent dat eigenlijk? Hoe reageer je op zo’n uitnodiging?

André gebruikte in zijn preek een mooi beeld. Hij wees op het logo van HMV, een heel bekende platenzaak in het Verenigd Koninkrijk. Het beeld laat een hondje zien (Nipper genaamd) dat zijn oren bij de hoorn van een ouderwetse grammofoon houdt. Volgens de overlevering hoort hij op dat moment de stem van zijn baasje. Nipper herkent de stem, het is “His Master’s Voice”, en is niet meer bij de grammofoon weg te slaan. Natuurlijk begrijpt Nipper niet alles wat er gezegd wordt. En toch komt hij tot rust. Dit is de plek waar hij wil zijn. Jezus volgen heeft veel met luisteren te maken. Herken je er iets van? Dat er in alle hectiek en te midden van zóveel stemmen, een stem klinkt die je tot rust kan brengen? Van vrees naar vrede?

Over twee-en-halve week begint de veertigdagentijd. In de Jacobikerk willen we graag een traject starten waarin we in kleine groepjes – studerend en biddend – deze tijd kunnen doorgaan. We willen groepjes formeren van vier tot zes deelnemers, die samen een leesrooster volgen en eens per week (digitaal) samenkomen om erover door te praten. Misschien zou het mooi zijn als we ook een internationaal groepje kunnen samenstellen, met deelnemers uit Balerno en Utrecht. Meer informatie volgt, maar nu alvast hartelijk welkom om mee te doen en samen te luisteren naar “His Masters Voice”.

In Christus verbonden,

ds. Willem Jan de Hek