Oproep van de week
20 november 2020
Gedachten bij de week (05-12)
4 december 2020
Oproep van de week
20 november 2020
Gedachten bij de week (05-12)
4 december 2020

Gedachten bij deze week (28-11)

Aanstaande zondag begint de adventstijd. Vier weken lang kijken we uit naar de geboorte van onze Heer Jezus Christus. Het zal gezien de omstandigheden een andere adventstijd worden dan we gewend waren. Toch wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de organisatie van een serie advents- en kerstactiviteiten. Die bomvolle kerk tijdens de Volkskerstzang, die zal er dit jaar niet komen. Maar er zullen wel een heel aantal andere (kleinschalige) mogelijkheden zijn om samen te komen rondom de boodschap van kerst: over Licht dat schijnt in de duisternis.

De pastorale koffieochtend voor ouderen uit de gemeente krijgt deze maand een adventsaccent. Ook op de dinsdagmiddagsoos wordt met elkaar het kerstfeest gevierd. Voor gezinnen met kinderen wordt er voor iedere adventszondag een gezinspakketje samengesteld, met daarin een kleine creatieve opdracht. Daarnaast zijn veel kinderen uit de gemeente nú al bezig met het maken van een mooie kersttekening. Wat daarmee gaat gebeuren is nog even een verrassing, maar het worden er in totaal zo’n 130!

Op zaterdag 19 december is er een kinderkerstfeest voor kinderen vanaf groep 3. Het kinderkoor Kids Crew komt dan optreden, samen met Elly (van Elly & Rikkert). Op vrijdag 18 december is er weer een Festival of Lessons & Carols met o.a. Kamerkoor Cantiago. Vorig jaar werd dit festival uitgezonden door de EO, dit jaar verzorgen we de uitzending zélf. Op zondag 20 december vindt traditiegetrouw de volkskerstzang plaats. Ook deze dienst wordt live uitgezonden. Grote kans dat het aantal deelnemers daardoor uiteindelijk groter is dan ooit. Zoals ieder jaar zullen zowel Muziekvereniging De Bazuin als Cantiago hun medewerking aan de Volkskerstzang verlenen.

Op de laatste adventszondag gaat ook een foto-expositie van start, die tot aan het begin van de veertigdagentijd in de kerk te zien zal zijn. Het gaat om portretfoto’s van “Maria’s van Utrecht” die gemaakt worden door drie fotografen uit onze eigen gemeente. Deze Maria’s worden trouwens niet alleen geportretteerd, maar ook bevraagd over hun toekomstverwachting na het turbulente 2020. In de week voorafgaand aan kerst is de kerk van maandag t/m donderdag geopend voor bezoek. Naast de foto-expositie zullen dan nog meer dingen te zien en te doen zijn. Daarnaast worden op 23 én 24 december een aantal korte kerstnachtdiensten georganiseerd: steeds met een beperkt aantal deelnemers en met een maximale duur van 30 minuten. En op Eerste Kerstdag is er om 10:00 uur zoals gebruikelijk een kerkdienst.

Misschien ben ik in dit overzicht nog wel wat vergeten. Vast wel. Maar één ding is zeker: we zijn ontzettend dankbaar met ál die vrijwilligers die dit mogelijk maken. Al die mensen met creatieve ideeën, met organisatietalent en met volhoudingsvermogen. Al die mensen van de techniek, van de muziek, met twee rechterhanden, met oog en hart voor elkaar en voor de stad. Al die mensen die een beetje van hun tijd of geld geven… Het is te veel om op te noemen. Wat een zegen! Juist in deze ‘donkere dagen’ geeft het hoop en vertrouwen dat God doorgaat met Zijn werk – en ons allemaal gebruiken kan.

In Christus verbonden,

ds. Willem Jan de Hek