Gedachten bij deze week (24-10)
23 oktober 2020
Gedachten bij deze week (07-11)
6 november 2020
Gedachten bij deze week (24-10)
23 oktober 2020
Gedachten bij deze week (07-11)
6 november 2020

Gedachten bij deze week (31-10)

Ik kan mij de kerkdienst nog steeds goed voor de geest halen: op Thanksgiving Day 2011, in St Johns Cathedral te Hong Kong. We waren een paar maanden daarvoor naar deze stad verhuisd. We waren eigenlijk bij toeval op de uitnodiging voor deze dienst gestuit, en omdat het fenomeen Thanksgiving ons deed denken aan de dankdag zoals we die van huis uit kenden (overigens een typisch Hollands fenomeen), leek het ons wel aardig ernaartoe te gaan. De dienst vond plaats tijdens de lunchpauze op een donderdag in november, in een prachtig historisch kerkgebouw middenin het zakendistrict van de stad. Eigenlijk waren er alleen Amerikanen aanwezig, maar we werden hartelijk ontvangen en direct ook uitgenodigd voor een lunch na afloop.

In de dienst stond de genezing van tien melaatsen uit Lukas 17 centraal. Jezus is onderweg naar Jeruzalem, en reist daarbij door Galilea en Samaria. Op een zeker moment komt Hij tijdens deze reis een tiental melaatse mannen tegen, die luidkeels om Zijn ontferming vragen. Ze krijgen van Jezus de opdracht om zichzelf aan de priesters te laten zien. Als zij dat doen blijken zij genezen te zijn. Maar dan komt de pointe van dit verhaal: alle tien merken ze dat ze genezen zijn door Jezus, maar slechts één van de tien keert naar Hem terug om God ervoor te danken. De andere negen hebben hun genezing dankbaar voor lief genomen, maar hebben er niet aan gedacht om hun dank ook een adres te geven. God is het waard om gedankt te worden – dát was het thema van deze dienst. En dat was middenin het zakendistrict van één van de meest welvarendste steden ter wereld best een spannende boodschap. Neem de voorspoed in je leven niet zomaar als vanzelfsprekend aan. Er is altijd meer om voor te danken dan je zou denken. Het raakte me, en ik breng het mezelf nog regelmatig in herinnering.

Nu is er wel het nodige veranderd ten opzichte van 2011. Zo op het eerste gezicht is de toestand in de wereld er bepaald niet beter op geworden. “Gaat de dienst op dankdag nog wel door?” Die vraag kreeg ik de afgelopen weken van meerdere kanten. Nou, wat ons betreft wel! In ieder geval online. We lezen Psalm 116, luisteren naar liederen en muziek en nemen de tijd om samen God te danken. Daar hebben we alle reden voor, toch? God danken voor zijn genade, voor de kerk, voor elkaar en voor zoveel dingen meer. Hartelijk welkom om mee te doen!

ds. Willem Jan de Hek