Jacobidebat 19 juni: Designerbaby’s: het einde van de onvolmaaktheid?

Concert met orgel en orkest op zaterdag 15 juni
7 juni 2019
Silent Reading Party 6 juli 16:30-18:30
28 juni 2019
Concert met orgel en orkest op zaterdag 15 juni
7 juni 2019
Silent Reading Party 6 juli 16:30-18:30
28 juni 2019

Jacobidebat 19 juni: Designerbaby’s: het einde van de onvolmaaktheid?

Vorig jaar kwam in China de eerste genetische gemanipuleerde baby ter wereld – een meisje dat later nooit hiv zal krijgen – en dit jaar werd een Griekse baby met drie biologische ouders geboren. De medische technologie op het gebied van voortplanting neemt grote sprongen en op het gebied van gentherapie is steeds meer mogelijk, van pre-implantatiediagnostiek tot CRISPR-CAS. Is het nog nodig om ernstige genetische ziekten te laten bestaan? Hoe beïnvloeden deze technologieën ons beeld van onvolmaaktheid en blijft er ruimte voor imperfectie?

Op woensdag 19 juni gaan prof. dr. Annelien Bredenoord (hoogleraar medische ethiek), Carla Dik-Faber (Tweede Kamerlid, ChristenUnie) en dr. Femke Mol (gynaecoloog) hierover in debat. Zij gaan met elkaar en met de zaal in gesprek over de vragen: Wat zijn medisch-technisch gezien de mogelijkheden op dit moment? Welke mogelijkheden kunnen we in de (nabije) toekomst verwachten? Hoe gaat de maatschappij om met vruchtbaarheid en welke trends kunnen we verwachten? Welke invloed hebben deze mogelijkheden op hoe wij omgaan met onvolmaaktheid? André Zwartbol, columnist en redacteur bij het Nederlands Dagblad, zal het gesprek leiden en Viève Buijs verzorgt een intermezzo met een fragment uit haar solovoorstelling ‘Soms sneeuwt het in april’ over ongewenste kinderloosheid.

Je bent van harte welkom op woensdag 19 juni 2019 in de Jacobikerk in Utrecht. De avond begint om 20.00 uur; vanaf 19:30 uur gaat de kerk open en is er koffie en thee. Na afloop ben je welkom om na te praten bij de borrel. De toegang is gratis; een bijdrage voor de onkosten wordt gewaardeerd.