Reformatielezing op 24 oktober in Jacobi georganiseerd door CSFR

13 oktober 2017

Reformatielezing op 24 oktober in Jacobi georganiseerd door CSFR

500 jaar secularisatie? De onbedoelde gevolgen van de Reformatie

Aan de geschiedenis van de kerk werd 500 jaar geleden een nieuw hoofdstuk toegevoegd: de Reformatie. Na een half millennium is de
(westerse) wereld, mede door de Reformatie, grondig veranderd. De moderne mens is in de eerste plaats een individu met een set aan vrijheden en rechten. Onze westerse samenlevingen worden gekenmerkt door pluralisme. Het politieke systeem is gebaseerd op een strike scheiding van kerk en staat. En de westerse economieën zijn kapitalistisch van aard. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Om de tekortkomingen van onze tijd te begrijpen is de bestudering van het verleden vereist. Voordat een antwoord en actieprogram geformuleerd kan worden tegen de seculiere tijdgeest is het noodzakelijk om onze eigen kerkgeschiedenis te bestuderen en te onderzoeken of de Reformatie onbedoeld heeft geleid tot de gevolgen waar we nu mee te maken hebben.

De C.S.F.R. organiseert op 24 oktober een Reformatielezing over deze thematiek. Prof. Van Geest en prof. Huijgen zullen de invloed van de Reformatie op de huidige secularisatie bespreken in een korte lezing.

Na de pauze vindt een forumgesprek plaats over de vraag: Hoe kunnen protestanten en katholieken reageren op de secularisatie en op welke manier kunnen ze van elkaar leren? Onder leiding van ds. Gruteke zullen bisschop De Korte en ds. De Reuver het gesprek met elkaar aan gaan.

Dit evenement zal plaatsvinden op dinsdagavond 24 oktober. Vanaf 19:00 is de inloop en het officiële programma duurt van 19:30 tot 22:30. Het evenement vindt plaats in de Jacobikerk, St. Jacobsstraat 171 te Utrecht. De toegang is gratis. Na afloop is er een borrel in café Venue (Varkenmarkt 16, Utrecht) waarvoor u van harte bent uitgenodigd.

Voor meer informatie kunt u mailen naar .