Man was here – Kamerkoor Venus in Jacobikerk

Zendingsbussen bij de uitgang: Wilbert en Rima
30 juni 2017

Man was here – Kamerkoor Venus in Jacobikerk

Op vrijdag 30 juni brengt Kamerkoor Venus twee wereldpremières op de planken van de jonge Baltische componisten Evelin Seppar en Krists Auznieks.

Met de wereld als hun thuis zijn deze jonge musici van een generatie die zich in toenemende mate zorgen maakt over de duurzaamheid van de menselijke bewoning van onze aardbol. Het werk van Seppar dat  in opdracht van Venus is geschreven stelt deze zorg het meest expliciet aan de orde en zal centraal staan in het programma. Seppar koos selecties uit gedichten van  Vasko Popa en Czeslaw Milosz, waarin ze de ruwe en soms zelfs misdadige omgang van de mens met onze natuurlijke omgeving expliciet benoemt, in tekst en muziek. Het werk vraagt om twee dirigenten: Krista Audere zal samen met Lodewijk van der Ree Venus in twee groepen laten zingen, ieder met een eigen muzikale dynamiek.
Auznieks compositie Mare sluit aan bij een lange traditie van compositie in het verstedelijkte Europa waarin de natuur verheerlijkt en bezongen wordt, met name haar stilte, weidsheid en ademruimte. Dit is hoorbaar in Auznieks minimalistische gebruik van muzikaal materiaal: weinig tonen, ritmes en climaxen.

De confrontaties in Seppars werk en de stilte en stasis in dat van Auznieks krijgen stilistische en thematische aanvulling met bestaand werk van Harvey, Escher en Britten. In alle stukken worden beelden uit de natuur gebruikt om een boodschap over te brengen, over vrede, de liefde, over vergankelijkheid, of de verdorvenheid van stadsbewoners, die worden vergeleken met giftige moerasbloemen. De ‘Silent Songs’ van Peteris Vasks, op vaak korte, beschouwende teksten van verschillende dichters, ademen een sfeer van rust en onthechting – conflict en spanning zijn hier ver weg.

Evelin Seppar (*1986)                       A Tree
                                                           Voor koor en twee dirigenten

Rudolf Escher (1912 – 1980)             Ciel air et vents
Op tekst van Pierre de Ronsard

Jonathan Harvey (1939-2012)          Plainsongs for Peace and Light

Benjamin Britten (1913-1976)           Five flower songs
                                                           Op teksten van onder meer Herrick, Crabbe en Clare

Peteris Vasks (*1946)                        Klusas dziesmas (Silent Songs)
                                                           Op teksten van Leons Briedis en Knuts Skujenieks

Krists Auznieks (*1992)                     Mare (As Time)
                                                           koor en piano

Waar en wanneer

Vrijdag 30 juni 20:15 Jacobikerk, St. Jacobsstraat 171, Utrecht

Toegang

Aan de zaal: € 17,50 vol tarief, € 15,00 voor scholieren, studenten en stadspashouders.
In de voorverkoop: € 15,00 vol tarief, € 12,50 voor scholieren, studenten en stadspashouders. Voorverkoop via leden of online op www.kamerkoorvenus.nl (€ 1,- kosten per bestelling).
Programmaboekje: € 1,- aan de zaal.